Modulutdanning – en smart investering for både ansatte og arbeidsgivere

27. mai 2025 | Næringsutvikling, Nyheter, Organisasjon- ledelse – økonomi og administrasjon, Tekniske fag

I et arbeidsliv i stadig endring er det viktigere enn noen gang å holde seg faglig oppdatert. Modulutdanningene fra Fagskolen Innlandet gir en fleksibel og praktisk mulighet for ansatte til å utvikle seg – uten å måtte ta pause fra arbeidslivet.

 

Nå har vi prøvd det selv!

Denne vinteren har to av oss som er ansatt på Tynset studie- og høgskolesenter (TSH), Kristin og Kari selv prøvd å være studenter på modulen markedsføring. Vi erfarte hvor verdifullt dette kan være – både for oss personlig og for arbeidsplassen. I vårt tilfelle førte blant annet utdanningen til at vi kunne bidra mer strategisk i markedsføringsarbeidet på TSH. Innholdet i studiet og oppgaver vi jobbet med underveis munnet ut i en markedsplan som er svært nyttig i vårt markedsføringsarbeid, og vi opplevde allerede fra første samling at det vi lærte på studiet gav merverdi til arbeidshverdagen vår. Med jobb, familie og andre forpliktelser krever det struktur og disiplin i hverdagen å skulle studere. Vår erfaring var at med 8 ukers varighet var det et overkommelig tidsperspektiv – vi så at dette var en midlertidig litt travel periode samtidig som det var nok tid til å få gjort arbeidskravene underveis i studiet. Motivasjonen ble god av at det faglige innholdet var godt, samt den umiddelbare mestringsfølelsen vi fikk av å se hvordan ny kunnskap kan gjøre en forskjell i hverdagen.

Flere av våre medstudenter uttrykte at de hadde stor nytte av å ta denne modulutdanningen, og her forteller en av dem om sine erfaringer fra studiet:

 

Markedsføringsmodulen ga meg faglig påfyll og motivasjon til å ta en ny vei i arbeidslivet

Kenneth Bakken er mitt navn. Jeg er 45 år, gift med Nina og far til Ingeborg på 11 og Sigmund på 14 år. Sist vinter deltok jeg på en studiemodul i markedsføring gjennom Tynset Studie- og Høgskolesenter og Fagskolen i Innlandet. Markedsføring er et spennende felt, særlig med tanke på mulighetene som ligger i bruken av sosiale medier.

Da jeg tok studiet jobbet jeg som mellomleder i bygg- og anleggsbransjen. Sammen med min kone driver vi også en gård med mandelpotetproduksjon, skogbruk og utleie av jakt. Jeg er utdannet møbelsnekker har svennebrev i faget og de senere årene har jeg i tillegg hatt et enkeltpersonsforetak hvor jeg har hatt møbel- og innredningssnekring som tilleggsnæring. For å løfte det hele et ekstra hakk har jeg også nylig tatt mesterbrev i møbelsnekkerfaget. Markedsføring var en liten del av pensum i mesterutdanningen, og markedsføringsstudiet hos TSH og Fagskolen ble derfor en naturlig fortsettelse på reisen mot å utvikle både møbelsnekkerbedriften og produksjonen på gården.

I studiet brukte jeg mitt eget snekkerforetak som case i oppgavene, noe som gjorde det enda mer interessant og relevant for min del. Det vi jobbet med i innleveringsoppgavene gjennom i disse ukene ble brukt i den avsluttende prosjektoppgaven, og jeg fikk utført alt fra kundesegmentering og SWOT-analyse til kundeintervjuer. Dette ga meg en god bekreftelse på at jeg jobbet i riktig retning og ga meg til slutt den siste lille dytten til å ta steget og gjøre tilleggsnæringen til det som nå har blitt en fulltidsjobb.

Selve studiet startet med en fysisk to-dagers samling på Raufoss, og mot slutten hadde vi en veldig inspirerende samling på Røros. Der hadde TSH booket oss inn hos tre bedrifter hvor vi fikk en god innføring i hvordan de respektive bedriftene jobbet med markedsføring. Vi fikk også tid til undervisning og prosjektarbeid på denne samlingen. Ellers foregikk undervisningen digitalt på Teams. Foreleserne og fagpersonene vi møtte underveis var engasjerende og kunnskapsrike, og jeg vil si at vi var spesielt heldige med sammensetningen av studentgruppa. Det var stor variasjon i yrkesgrupper og bakgrunn og dette ga rom for gode diskusjoner og erfaringsutvekslinger.

Selv om det i perioder var veldig krevende å kombinere studiet med jobb, gårdsdrift, familie og enkeltpersonsforetak, fungerte deltidsmodulen svært godt for min del.

 

Hvorfor ta en modulutdanning?

Modulutdanning er delt opp i mindre, overkommelige enheter som gjør det mulig å kombinere studier med jobb og familieliv. Du kan ta én modul av gangen, og tempoet tilpasses din hverdag. Til sammen kan modulene bli en fagskolegrad, men det er også mulig å bare ta en eller noen få moduler ut i fra hva du ønsker faglig påfyll i. De fleste som tar modulutdanning velger dette. Dette gir deg friheten til å lære i ditt eget tempo, samtidig som du får faglig påfyll som er direkte relevant for jobben din. I tillegg møter du andre studenter som også er i jobb. Det skaper et verdifullt nettverk og et læringsmiljø preget av erfaringsdeling og praktiske perspektiver.

Å legge til rette for at ansatte kan ta modulutdanning er en investering i virksomhetens fremtid. Når ansatte får faglig påfyll, tar de med seg ny kunnskap, friske perspektiver og konkrete verktøy tilbake til arbeidsplassen. Det styrker både kvaliteten på arbeidet og motivasjonen hos den enkelte.

Modulutdanninger er designet for å være fleksible og tilpasset arbeidslivet. Det betyr at ansatte kan videreutdanne seg uten å være borte fra jobb i lengre perioder. For arbeidsgivere gir dette en unik mulighet til å utvikle kompetansen internt, samtidig som driften opprettholdes.

 

Les mer om modulutdanninger fra Fagskolen Innlandet som tilbys hos oss skoleåret 25/26:

 

Prosjektledelse, oppstart 25.8.25, søknadsfrist 27.7.25

HMS i praksis, oppstart 13.10.25, søknadsfrist 14.9.25

Markedsføring, oppstart 5.1.26, søknadsfrist 7.12.25

Innkjøp og forhandlinger oppstart 8.4.26, søknadsfrist 8.3.26

 

Fant du ikke en modulutdanning som passet for deg? Her ser du en oversikt over alle modulutdanningene Fagskolen Innlandet tilbyr på ulike studiesteder. 

 

Logoen til Fagskolen Innlandet
Kristin Moseng Aas-Berntsen og Kari Larsson Finstad på bedriftsbesøk i forbindelse med en av Fagskolen Innlandets modulutdanninger

Kristin Moseng Aas-Berntsen og Kari Larsson Finstad på bedriftsbesøk i forbindelse med en av Fagskolen Innlandets modulutdanninger.

Foto: Kari L. Finstad

Student på markedsføringsmodulen, Kenneth bakken

Kenneth Bakken, tidligere student på modulutdanningen markedsføring

Foto: Brynhild Marit Berger Møllersen